Bestyrelsen i GBF

GBF er organiseret med en bestyrelse på 5 medlemmer samt 3 suppleanter der deltager i bestyrelsesmøderne og arbejder på lige fod med bestyrelsesmedlemmerne. Bestyrelsen holder møder ca. 6 gange om året og har du emner du ønsker behandlet i bestyrelsen, er du velkommen til at skrive en mail til formanden eller næstformanden.

GBFs bestyrelse har ved sidste generalforsamling konstitueret sig således:

Formand

Formand

Tanja Regitze Jacobsen

Tanja@gbf.dk

Næstformand

Næstformand

Heidi Lundberg Andersen

Kasserer

Kasserer

Mark Mandrup Holcchakier

Mark@gbf.dk

Bestyrelsesmedlem 1

Best. medlem

Daniel Bundesen

Bestyrelsesmedlem 2

Best. medlem

Christina Karow Stokholm Toft

1. Suppleant

1. Suppleant

Diana Nielsen

2. suppleant

Kristina Bundesen

Referater fra Generalforsamling og bestyrelsesmøder

Medlemmer af Gigtramte Børns Forældreforening kan læse referater fra bestyrelsesmøderne ved at logge ind på hjemmesiden her

Formandsberetning 2024:

Formandsberetning 2024:

 

På generalforsamlingen i 2024 blev der sammensat en ny bestyrelse, men det har overordnet set været et år, hvor overskuddet i bestyrelsen har været begrænset, og fokus har derfor ligget på at få konsolideret allerede igangsatte projekter, samtidig med at en række velkendte og populære koncepter har været gennemført. Der har til bestyrelsesarbejdet primært været anvendt online-møder (Signal, Skype eller Teams) som forum, men også en enkelt bestyrelsesweekend. Det elektroniske format giver en høj grad af fleksibilitet, men har svært ved at stå alene.

 

De særlige bestyrelsesopgaver i 2024

  • Færdiggørelse af overgang til Dit Sekretariat

Bestyrelsen har især været fokuseret på at færdiggøre arbejdet med, at Dit Sekretariat kunne overtage størsteparten af de administrative foreningsroller. Dette er nu næsten tilendebragt, og det er forventningen, at sekretariatet fremover vil sørge for at lette bestyrelsens arbejde i almindelighed og kassererens i særdeleshed.

  • Revision af vedtægterne
    Foreningens vedtægter har en tid trængt til en gennemgang, og bestyrelsen har derfor brugt tid på at udarbejde et udkast til nye vedtægter, som fremlægges på nærværende generalforsamling. Ændringerne skal understøtte, at der kan rekrutteres en bestyrelse, samtidig med at det sikres, at bestyrelsen kan arbejde effektivt.
  • Overvejelser på, hvordan en fremtid for kontaktfamiliekonceptet kunne se ud. Der har været vanskeligheder med rekruttering til og drift af det eksisterende netværk, og det har vist sig vanskeligt at etablere den nødvendige bestyrelseskontakt mellem familierne og bestyrelsen. Der er lavet en løsning, som iværksættes efter generalforsamlingen, men det vil ikke blive muligt at regionsdække, som det ellers ar været ambitionen. Bestyrelsen ønsker at takke de afgående kontaktfamilier for deres indsats.

 

 

Tilbagevendende bestyrelsesopgaver

Arrangementer

Foreningen har siden sidste generalforsamling planlagt og gennemført

  • Outdoor Camp medio juni, hvor der hen over en weekend var bål, shelter og klatring i Kragerup Klatrepark (og meget andet). Der deltog 13 børn i 2024 – arrangementet udbydes igen i 2025 (9-11/5). Arrangementet blev gennemført af en ad-hoc-gruppe af forældre.
  • Ridelejr i september fandt sted i nærheden af Herning, og der deltog ca 20 børn. Ud over ridning var der også forskellige sociale aktiviteter. Arrangementet gentages ultimo september 2025. Arrangementet blev gennemført af en ad-hoc-gruppe af forældre.
  • Intro-kursus i november, hvor nye familier fik mulighed for at få svar på en række af de spørgsmål, som melder sig, når ens barn får gigt.
  • Planlægning af familiekursus i marts. Kurset er en blanding af forskellige foredrag, workshops og netværksmøder, som er bredt målrettet alle medlemmer. Deltagerantallet er højt – som regel over 100 medlemmer. Bestyrelsen søger gennem en kontinuert variation at sikre, at nye foredragsholdere og aktiviteter giver et dynamisk kursus, som gør, at medlemmerne kan få ny viden og inspiration til at håndtere gigt hos deres børn, samtidig med at der gives mulighed for networking.

 

Ved disse aktiviteter dækkes udgifterne i høj grad af puljer/fonde, hvorfor deltagerbetalingen er meget lav. Bestyrelsen har prioriteret en lav deltagerbetaling for at give så mange som muligt mulighed for at deltage, og alle opfordres til at deltage i arrangementerne i 2025.

Der skal i forbindelse med introkurset og familiekurset lyde en stor tak til børnepasserne, som spiller en central rolle – uden deres medvirken ville forældrene ikke have den samme mulighed for at deltage i foredrag mv.

 

Repræsentation

Bestyrelsen har siden generalforsamlingen været eksternt repræsenteret i bl.a. flg. sammenhænge:

  • Gigtforeningens repræsentantskab
  • Flere møder med gigtforeningen om forskning, samarbejde mv – herunder det årlige møde med børnerheumatologerne
  • I forskellige spørgeskemaundersøgelser og forskningssammenhænge

GBF har som forening en betydelig mulighed for at deltage

Det interne bestyrelsesarbejde

Det interne bestyrelsesarbejde er tilbagevendende fokuseret på at sikre økonomi i foreningen samt at sørge for, at der er mulighed for afholdelse af de faste arrangementer. En meget stor del af foreningens indtægter kommer fra fonde og puljer, og det er en stor opgave at udarbejde ansøgningerne hertil. Det er dog forventningen, at en betydelig del af dette arbejde fremover kan placeres i sekretariatet.

Det er dog fortsat ikke afklaret, hvordan vi på en mere enkel måde kan sikre, at foreningen forbliver fradragsberettiget for donationer efter Ligningslovens §8a stk. 2. Vi skal som forening bl.a. opfylde flg.:

  • Det skal fremgå af vedtægterne, at foreningens formål er almenvelgørende eller almennyttigt
  • Ved opløsning skal foreningens overskud tilfalde en anden almenvelgørende forening eller organisation
  • Foreningen skal have en årlig indtægt på mindst 150.000 kr.
  • Foreningen skal dokumentere, at den modtager mere end 100 gavebeløb på minimum 200 kroner om året.
  • Foreningen skal have en demokratisk valgt bestyrelse. Bestyrelsen må ikke overvejende grad være selvsupplerende.
  • Foreningen skal have mindst 300 kontingentbetalende medlemmer.

Det har altid – og også i 2024 – været en stor opgave at sikre især de 100 donationer á 200 kr., og det er en tilbagevendende udfordring at opnå dette vigtige mål. I 2024 kom vi over målstregen i november, men det vil være en vigtig opgave for en kommende bestyrelse at fremtidssikre dette aspekt. Måden har hidtil især været konkurrencer via Facebook og i forbindelse med foreningsaktiviteter, og det er endnu ikke lykkedes at finde og implementere en bedre model.

 

 

De forventede opgaver – hvor medlemmernes opbakning og støtte er nødvendig:

Det er bestyrelsens forventning, at en række opgaver i det kommende bestyrelsesår vil have behov for særlig opmærksomhed og derfor støtte fra medlemmerne. De konkrete indsatsområder er især

  • International Gigtdag, hvor bestyrelsen vil få brug for hjælp til at skabe opmærksomhed og synlighed om projektet. Det lykkedes ikke i ønsket omfang at få et arrangement op at stå i forbindelse med International Gigtdag, men det kunne muligvis lade sig gøre i 2025.
  • Nye bestyrelsesmedlemmer – alle, der kunne have lyst til at deltage i arbejdet med at gøre foreningen endnu bedre, opfordres til at stille op.

 

Afslutningsvis konstaterer bestyrelsen, at der er tale om en økonomisk velkonsolideret og i øvrigt veldrevet forening.

 

Som formand ønsker jeg personligt afslutningsvis at takke alle for samarbejdet.

 

På vegne af bestyrelsen i Gigtramte Børns Forældreforening

Johannes Irminger
Bestyrelsesformand

Oprettet i NEWWWEB CMS - Brugervenligt og SEO optimeret Content Management System